Członkostwo w SEG

Instal Kraków S.A. należy do
Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych
w charakterze członka wspierającego.

Działalność

Instal Kraków S.A. skupia swoją działalność w branży budowlanej. Do segmentów operacyjnych Spółki zalicza się:

  • działalność budowlano-montażową
  • produkcję przemysłową
  • działalność deweloperską
  • działalność zagraniczną
  • usługi produkcyjne

 

Instal Kraków S.A. wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Instal Kraków. Pełni w niej funkcję jednostki dominującej. 
Do Grupy przynależy również:
Frapol Sp. z o.o.
(podmiot zależny)
Frapol

 

Misja Grupy Kapitałowej Instal Kraków S.A.

Misją Grupy Kapitałowej Instal Kraków S.A. (Grupa Kapitałowa; Grupa) jest realizacja inwestycji budowlanych, w tym przedsięwzięć deweloperskich oraz produkcja instalacji wentylacji i klimatyzacji, przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii, które będą przyjazne dla środowiska naturalnego oraz w sposób zapewniający wysoką jakość, bezpieczeństwo, komfort użytkowania i satysfakcję klientów, z poszanowaniem praw i interesów wszystkich grup interesariuszy.

Swoją wizję działalności Grupa określa poprzez konsekwentne budowanie wizerunku partnera godnego zaufania, budzącego zadowolenie ze współpracy, charakteryzującego się zrównoważonym rozwojem, systematycznie i planowo dbającego o środowisko oraz troszczącego się o bezpieczeństwo pracy i życia ludzi.

Strategia rozwoju Grupy Kapitałowej Instal Kraków S.A.

W 2025 roku Spółka przyjęła strategię rozwoju Grupy dla nowego horyzontu czasowego 2025 – 2028 którego kluczowe założenie obejmują:

- budowę przewagi konkurencyjnej w działalności deweloperskiej poprzez łączenie wysokich standardów jakości z odpowiedzialnością społeczną i zwiększenie skali działalności na mieszkaniowym rynku deweloperskim, dążenie do wzrostu sprzedaży w ujęciu rok do roku oraz cele szczegółowe i działania, w tym m.in.:

  • zapewnienie podaży na poziomie nie niższym niż 10.000 m2 PUM w każdym roku [wskaźnik podaży – ilość PUM w ofercie na początku roku obrotowego powiększona o ilość PUM wprowadzoną do sprzedaży w trakcie danego roku]; zapewnienie zróżnicowanej oferty w zakresie budownictwa wielorodzinnego pod względem lokalizacji inwestycji i struktury lokali oraz standardu wykonania [segment popularny/segment premium], z uwzględnieniem kontynuacji działalności w obszarze budownictwa jednorodzinnego; rozpoczęcie w 2025 r. budowy drugiego etapu inwestycji w rejonie ul. Golikówka/Albatrosów w Krakowie, a w 2026 r. kolejnego etapu; zwiększenie skali działalności w innych miastach niż Kraków, w celu wzmocnienia dywersyfikacji geograficznej działalności deweloperskiej Grupy Kapitałowej;
  • rozbudowa i rozwój oraz efektywne wykorzystanie banku ziemi, w tym działania w kierunku przekształcenia obecnego przeznaczenia i uzyskania możliwości zabudowy na cele mieszkaniowe nieruchomości Grupy Instal Kraków, na których aktualnie nie jest możliwa realizacja takich projektów;

- dążenie do zaangażowania w realizację projektów stanowiących z jednej strony szansę na pozyskanie zleceń o wyższej rentowności, a z drugiej na zwiększenie doświadczenia i kompetencji pracowników,

- stały wzrost innowacyjności produktów Frapol, poprzez prowadzenie badań nad unowocześnieniem i poszerzeniem gamy produktów, zwiększeniem ich energooszczędności, wydajności i bezpieczeństwa, a także komfortu użytkowania; dążenie do zwiększenia sprzedaży w segmencie produkcji lekkiej w ujęciu rok do roku i zwiększenie wyniku netto w stosunku do roku bazowego 2024, a następnie rok do roku,

- zwiększenie skali działalności w obszarze najmu komercyjnego, w tym dążenie do zwiększenia portfela nieruchomości przeznaczonych do najmu poprzez budowę we własnym zakresie lokali usługowych w ramach realizowanych nowych inwestycji mieszkaniowych oraz poprzez efektywne wykorzystanie nabytych nieruchomości inwestycyjnych, przeznaczonych w pod projekty mieszkaniowo-usługowe, do czasu ich docelowego zagospodarowania; celem szczegółowym jest utrzymanie rentowności w segmencie najmu na poziomie nie niższym niż 30%,

- przeprowadzenie analizy i podjęcie decyzji co do rozpoczęcia działalności i jej ewentualnych kierunków w segmencie deweloperskim nieruchomości komercyjnych w zakresie powierzchni logistycznych/magazynowych,

- przeprowadzenie procesu identyfikacji, analizy i oceny oraz prowadzącego do podjęcia decyzji przez właściwe organy co do kontynuacji działalności w segmentach lub obszarach o niskiej rentowności lub wysokim ryzyku zakłócenia.

Przewidziane w strategii działania zmierzają do zwiększania wartości dla Akcjonariuszy. Wyniki będą budowały stabilnie kapitał własny. Dążymy do  zwiększenia zwrotu z kapitału własnego (ROE) oraz zwrotu w relacji do posiadanych aktywów (ROA).

Strategia rozwoju obejmuje kwestie ESG w której formułuje nowe cele związane ze zrównoważonym rozwojem, oraz uszczegóławia lub utrzymuje dotychczasowe. Pełny tekst strategii dostępny jest na stronie Spółki.

Kluczowe niefinansowe wskaźniki efektywności

Tabela 1. Kluczowe niefinansowe wskaźniki efektywności

Opis wskaźnika

2023

2024

Wskaźnik satysfakcji klienta w segmencie budowlano-montażowym - stosunek liczby otrzymanych przez Instal Kraków S.A. referencji do liczby złożonych w badanym okresie wniosków o ich wydanie, w odniesieniu do zakończonych w tym okresie umów w segmencie budowlano-montażowym x 100 [%]

100

100

Wskaźnik satysfakcji klienta w segmencie deweloperskim - stosunek liczby pozytywnych ocen procesu obsługi klienta w segmencie deweloperskim, do liczby pozyskanych ocen w ankietach ogółem x 100 [%]

100

100

Wskaźnik rotacji dobrowolnej pracowników zatrudnionych na stanowiskach dyrektorskich, kierowniczych i głównych specjalistów, rozumiany jako współczynnik odejść (wypowiedzenie umowy przez pracownika lub jej rozwiązanie za porozumieniem stron na wniosek pracownika, z wyłączeniem wypowiedzenia lub rozwiązania w związku z przejściem na emeryturę): stosunek liczby zatrudnionych na stanowiskach dyrektorskich, kierowniczych i głównych specjalistów, które odeszły w danym roku obrotowym, do całkowitej liczby zatrudnionych na takich stanowiskach według stanu na początek tego roku [%]

Grupa Kapitałowa

9,7

14,0

Spółka

6,15

13,1

Wskaźnik aktywności w sektorze energetycznym – udział sprzedaży w zakresie umów związanych z inwestycjami w sektorze energetycznym w przychodach segmentu budowlano‑montażowego Spółki ogółem x 100 [%]

62,3

84,8

Wskaźnik aktywności w sektorze gospodarki wodno-ściekowej - udział sprzedaży Instal Kraków w zakresie umów związanych z inwestycjami w sektorze gospodarki wodno-ściekowej w przychodach Spółki w segmencie budowlano-montażowym ogółem x 100 [%]

34,5

13,6

Wskaźnik dynamiki sprzedaży w segmencie deweloperskim - stosunek liczby sprzedanych lokali mieszkalnych do liczby sprzedanych lokali mieszkalnych w roku poprzednim x 100 [%]

Przeniesienia własności

129

116

Umowy przedwstępne i deweloperskie

194

34

Wskaźnik dynamiki sprzedaży produktów Frapol na rynku HVAC - stosunek wartości sprzedaży w segmencie produkcji lekkiej, do wartości tej sprzedaży w roku poprzednim x 100 [%]

84

91

Wskaźnik wypadkowości pracowników (ilość wypadków/średnie zatrudnienie x 1000)

23,81

19,14

Udział przychodów ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych Frapol o najniższym oferowanym jednostkowym zużyciu energii, przeznaczonych do budynków mieszkalnych w przychodach ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych Frapol przeznaczonych do tego typu budynków ogółem x 100 [%]

100

100

Masa odpadów na jednostkę przychodów [Mg/1 mln]

Grupa Kapitałowa

0,75

1,39

Spółka

0,14

0,63

Wynik audytu zewnętrznego w zakresie obowiązującego w Instal Kraków i Frapol Zintegrowanego Systemu Zarządzania (według normy PN-EN ISO 9001:2015 oraz PN-EN ISO 14001:2015 i PN-ISO 45001:2018; dodatkowo w Instal Kraków AQAP 2110:2016), przeprowadzanego w danym roku obrotowym - utrzymanie ważności lub otrzymanie nowych certyfikatów zgodności z wyżej wymienionymi normami [pozytywny/negatywny]

pozytywny

pozytywny

Nowo rozpoczęte inwestycje mieszkaniowe z zastosowaniem technologii zmniejszających energochłonność budynków, w tym z urządzeniami mikrogeneracji energii [szt.]

1

3

Liczba zadań w segmencie budowlano-montażowym polegających na budowie nowych jednostek przemysłu energetycznego opartych na węglu

0

0

 

Wartości kluczowych niefinansowych wskaźników efektywności wskazują na realizację przez Grupę większości jej założeń strategicznych.

Wskaźnik satysfakcji klienta w segmencie budowlano-montażowym utrzymał się na maksymalnym poziomie 100%. Również na najwyższym poziomie, podobnie jak i w roku poprzednim, utrzymał się wskaźnik satysfakcji klienta w segmencie deweloperskim.

W obszarze pracowniczym, wskaźnik rotacji dobrowolnej pracowników na stanowiskach dyrektorskich, kierowniczych i głównych specjalistów wzrósł w stosunku do roku poprzedniego z 9,7% do 14,0%.

Wskaźnik aktywności w sektorze energetycznym (udział sprzedaży w zakresie umów związanych z inwestycjami w sektorze energetycznym w przychodach segmentu budowlano‑montażowego Spółki ogółem x 100 [%] ) wyniósł – 84,8 % (w roku 2023 – 62,3 %), a wskaźnik aktywności w sektorze gospodarki wodno-ściekowej (udział sprzedaży Instal Kraków w zakresie umów związanych z inwestycjami w sektorze gospodarki wodno-ściekowej w przychodach Spółki w segmencie budowlano-montażowym ogółem x 100 [%]) – 13,6 % (w 2023 r. – 34,5 %).

W segmencie produkcji lekkiej strategia zakłada stały wzrost innowacyjności produktów Frapol poprzez prowadzenie badań nad unowocześnieniem i poszerzeniem gamy produktów, zwiększeniem ich energooszczędności, wydajności i bezpieczeństwa, a także komfortu użytkowania. Strategia przyjęta na lata 2022-2024 wyznaczała cel zwiększenia udziału przychodów ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych o najniższym oferowanym jednostkowym zużyciu energii, przeznaczonych do budynków mieszkalnych, w przychodach ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych przeznaczonych do tego typu budynków.  Od 2023 roku utrzymujemy wartość tego udziału na poziomie 100%. Wobec uzyskania stopnia realizacji na poziomie 100% i nie posiadania już w ofercie produktów przeznaczonych do tego typu budynków innych niż w klasie A, nowa strategia dokonuje redefinicji, różnicując sprzedaż produktów w oparciu o jednostkowe zużycie energii na poziomie mieszczącym się w granicach wyznaczających klasę A.

W roku 2024 nastąpił także spadek wskaźnika wypadkowości, co było następstwem mniejszej liczby wypadków w porównaniu z rokiem 2023.

W segmencie budowlano-montażowym, do 2024 roku Spółka zrealizowała cel całkowitej rezygnacji z uczestnictwa w budowie nowych jednostek przemysłu energetycznego opartych na węglu. Celem Spółki jest utrzymanie takiego stanu. Realizowana w okresie sprawozdawczym strategia uwzględniała udział w procesie krajowej transformacji energetycznej, jako generalny wykonawca inwestycji związanych z budową i modernizacją sektora energetycznego (elektrowni, elektrociepłowni) oraz innych nowoczesnych instalacji przemysłowych, mających na celu między innymi zmniejszenie szkodliwego wpływu przedsiębiorstw na klimat, środowisko lub zdrowie ludzi oraz udział, jako generalny wykonawca, w inwestycjach w gospodarkę wodno-ściekową, w tym w szczególności w zakresie poprawy jakości i ograniczenia strat wody oraz oczyszczania ścieków. W 2024 roku realizowane były przez Spółkę roboty w ramach 12 zadań inwestycyjnych, z czego 9 zadań w gospodarce wodno-ściekowej, 2 zadania w sektorze energetycznym oraz 1 zadanie z zakresu infrastruktury wojskowej.

W porównaniu do roku 2023 zmniejszyły się wskaźniki dynamiki sprzedaży w segmencie deweloperskim, zarówno w zakresie umów przedwstępnych/deweloperskich, jak i przeniesień własności, co jest pochodną pogorszenia koniunktury na rynku mieszkaniowym.

W segmencie deweloperskim strategia zakłada budowanie przewagi konkurencyjnej poprzez łączenie wysokich standardów jakości z odpowiedzialnością społeczną. Zasadniczym celem jest redukowanie śladu węglowego netto w cyklu życia budynków realizowanych w ramach inwestycji deweloperskich Spółki, w szczególności w drodze zwiększenia wykorzystania bezpiecznych, przyjaznych środowisku, nowych technologii i proekologicznych rozwiązań, pozwalających między innymi zmniejszyć energochłonność budynków w fazie użytkowania (w tym wdrożenie mikrogeneracji energii, optymalizacja izolacyjności termicznej przegród, zastosowanie niskoenergetycznych źródeł światła) oraz w drodze odpowiedniego doboru materiałów.

Od 2022 roku Spółka ma wyznaczony cel: wszystkie nowo projektowane inwestycje mieszkaniowe będą wyposażone w urządzenia wytwarzające energię (np. panele fotowoltaiczne) oraz infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych w obiektach wielorodzinnych). Cel ten jest realizowany. W ramach przedsięwzięcia - osiedle „Mierzeja Wiślana” - zastosowano panele fotowoltaiczne obniżające koszty energii części wspólnych, energooszczędne oświetlenie LED, potrójne szyby, możliwość montażu ładowarek dla pojazdów elektrycznych, zbiorniki retencyjne pozwalające wykorzystać wody opadowe do podlewania terenów zielonych, „zielone dachy" poprawiające sposób zagospodarowania wód opadowych, instalacje typu smarthome, pozwalające m.in. oszczędzać ciepło i prąd).

Realizując cel dywersyfikacji geograficznej działalności deweloperskiej, Spółka wykonała w Zabrzu zadanie inwestycyjne, obejmujące 100 lokali mieszkalnych. Z kolei w celu zapewnienia zróżnicowanej oferty w działalności deweloperskiej poprzez jej poszerzenie o zakres budownictwa jednorodzinnego, Spółka realizowała budowę tego typu budynków na części posiadanego terenu w rejonie ul. Albatrosów w Krakowie (sprzedaż zostanie rozpoczęta w 2025 roku).

W segmencie najmu zawarte umowy najmu/dzierżawy obejmują obecnie 20,4 tys. m2 powierzchni magazynów i warsztatów, 3,7 tys. m2 powierzchni biurowych i lokali usługowych, 24,5 tys. m2 powierzchni placów oraz 22 miejsca postojowe. Stanowią one źródło bieżących i oczekiwanych korzyści w postaci przychodu.

Wskaźnik dynamiki sprzedaży produktów Frapol na rynku HVAC w 2024 roku wzrósł w stosunku do wartości tego wskaźnika w roku 2023, i wyniósł 91%. Wskaźnik udziału przychodów ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych Frapol o najniższym oferowanym jednostkowym zużyciu energii, przeznaczonych do budynków mieszkalnych w przychodach ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych Frapol przeznaczonych do tego typu budynków ogółem utrzymał się na poziomie 100%.

Wartości kluczowych wskaźników efektywności wskazują na realizację przez Grupę jej założeń strategicznych przyjętych dla horyzontu czasowego obejmującego rok 2024.

Wyzwaniem dla Grupy Kapitałowej w zakresie realizacji w najbliższym horyzoncie czasowym celów strategicznych związanych ze zrównoważonym rozwojem będzie dostosowanie organizacji do działań w tym obszarze, mając przy tym na uwadze ograniczoną liczbę partnerów biznesowych na rynku wspierających te cele lub na to przygotowanych, wzrost cen dostaw i wykonawstwa związanych ze zwiększeniem wymagań dla usług i produktów zrównoważonych środowiskowo oraz konieczność inwestycji w nowe technologie oraz zwiększone koszty dla Grupy z tego wynikające.

Zapewniamy dokładne odzwierciedlenie istotnych elementów zrównoważonego rozwoju w naszej sprawozdawczości poprzez przestrzeganie odnośnych przepisów prawa, należyte gromadzenie danych, procedury należytej staranności oraz audyty wewnętrzne i dostosowanie do uznanych ram sprawozdawczości, a także utworzenie dedykowanego zespołu, współpracę między działami spółek Grupy Kapitałowej i zaangażowanie właściwych osób w procesie raportowania, przygotowania ujawnień, agregacji danych oraz ich weryfikacji i walidacji, w tym również osób z kierownictwa najwyższego szczebla, to jest Zarządu.

Ryzyka i szanse związane ze zmianami klimatu

         

ESRS Temat

Podtemat

Opis ryzyka/szansy

Ryzyko/szansa

Obecne lub przewidywane skutki ryzyk/szans oraz działania mające na celu zarządzanie ryzykiem/szansą

Miejsce koncentracji ryzyka/szansy

E1

Zmiany klimatu

Przystosowanie się do zmian klimatu

Ryzyko związane z nasileniem występowania następujących zjawisk: fale upałów (wzrost liczby dni upalnych definiowanych progiem 300C), intensywne opady deszczu (wzrost liczby dni z ekstremalnym opadem dobowym >20mm), powodzie opadowe, gwałtowne burze lub grad, gwałtowne podmuchy wiatru lub silne wiatry, mróz, mogące powodować utrudnienia lub niemożliwość bezpiecznej realizacji prac (lub niektórych ich rodzajów),  skrócenie czasu efektywnej pracy, utratę właściwości materiałów/komponentów lub ich zniszczenie, opóźnienia realizacyjne, zerwanie łańcucha dostaw, skutkujące przestojami, a także szkody majątkowe lub na zdrowiu osób przebywających w obiektach Grupy, pracowników własnych lub w łańcuchu wartości, utrudnienia w korzystaniu przez najemców z powierzchni najmu, uszkodzenia infrastruktury oraz sprzętu i konieczność wykonania remontów oraz prac naprawczych.

Ryzyko fizyczne (ostre)

Skutkiem zidentyfikowanych ryzyk i szans dla strategii Grupy, jest objęcie przez Grupę Kapitałową kwestii dotyczących zmian klimatu zmienioną strategią zrównoważonego rozwoju na lata 2025-2028, w której przyjęła określone zobowiązania oraz wyznaczyła stosowne cele. Nowym celem strategicznym Grupy jest m.in., aby do 2028 roku wszystkie nowe projekty deweloperskie podlegały ocenie ryzyk klimatycznych już na etapie projektowania.

Grupa podejmuje działania zmierzające do minimalizacji ryzyk i zwiększenia możliwości wykorzystania szans, związanych ze zmianami klimatu. Zidentyfikowane ryzyka i szanse, ocenione przez Grupę jako istotne, objęte zostały systemem zarządzania, a pozostałe podlegają monitoringowi.

Elementem zarządzania ryzykami i szansami w niniejszym obszarze są polityki i procedury opisane w części (E1-2) oraz działania opisane w części (E1-3) sprawozdania.

Grupa Kapitałowa wyznaczyła nowe cele strategiczne, takie jak: zwiększenie we Frapol udziału przychodów ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych o oferowanym jednostkowym zużyciu energii niższym niż -35 kWh/rok/m2, według dokumentu odniesienia, przeznaczonych do budynków mieszkalnych w przychodach ze sprzedaży urządzeń wentylacyjnych przeznaczonych do tego typu budynków ogółem oraz przeprowadzenie do 2026 r. analizy możliwości dywersyfikacji źródeł energii odnawialnej w Grupie. 

Wyznaczone strategiczne cele, w tym cele dekarbonizacyjne, objęte są ujawnieniami w części (SBM-1) oraz (E1-4) sprawozdania.

Operacje własne,

Upstream,

Downstream,

wszystkie segmenty działalności Grupy

Ryzyko związane ze wzrostem temperatury powietrza, stresem termicznym, deficytem wody, suszami, mogącymi powodować utrudnienia w realizacji prac (lub niektórych ich rodzajów w danej lokalizacji w związku z możliwym brakiem odpowiednich ilości wody potrzebnych do celów realizacji prac budowlanych/instalacyjnych), skrócenie czasu efektywnej pracy, opóźnienia realizacyjne, przestoje, a także wzrost kosztów operacyjnych.

Ryzyko fizyczne stałe

(długotrwałe)

Operacje własne,

Upstream,

w segmencie deweloperskim, budowlano-montażowym i zagranicznym;

(roboty budowlane, montażowe, instalacyjne spółki Instal Kraków S.A.)

Ryzyko prawne i regulacyjne związane z dostosowaniem działalności do zmian przepisów prawa dotyczących adaptacji do  zmian klimatu, w tym wymogów przepisów prawa UE odnoszących się do kwalifikacji działalności jako zrównoważonej środowiskowo, zaostrzeniem wymagań zwiększających odporność budynków i instalacji na zmiany klimatu, skutkujące wzrostem kosztów operacyjnych i nakładów finansowych, czy też związane z nakazem krajowego regulatora o czasowym ograniczeniu zużycia energii elektrycznej w miesiącach letnich, skutkujące zatrzymaniem lub ograniczeniem produkcji i zmniejszeniem przychodów lub karami finansowymi.

Ryzyko przejścia

Operacje własne,

Upstream,

Downstream,

wszystkie segmenty działalności Grupy

Ryzyko rynkowe wynikające ze zmieniających się oczekiwań i zachowań klientów, w tym konsumentów,  to jest związane ze zmianą oczekiwań klientów nabywających lokale mieszkalne w segmencie deweloperskim lub najemców w segmencie najmu w zakresie standardu, zastosowanych instalacji i technologii oraz wyposażenia, w celu ograniczenia wpływu ekstremalnych temperatur na przebywające w nich osoby, wydajność pracy lub magazynowane towary, skutkujące koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów lub utratą najemcy.

Ryzyko przejścia

Operacje własne w segmencie deweloperskim i budowlano-montażowym (działalność projektowa i budowlana spółki Instal Kraków S.A.), segment najmu

Downstream

Rozwój nowych produktów i usług, w związku ze zwiększeniem zapotrzebowania rynkowego na rozwiązania adaptujące do zmian klimatu. Zwiększenie odporności produktów Grupy na skutki zmiany klimatu ułatwi decyzje zakupowe i przyczyni się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Wypełnienie portfela zamówień w segmencie produkcji lekkiej (Frapol) w związku ze zwiększającym się zapotrzebowaniem na asortyment wzmacniający zdolności adaptacyjne ludzi i budynków do zmian klimatu.

Szansa

Operacje własne w segmencie deweloperskim i najmu (działalność spółki Instal Kraków S.A.) oraz segmencie produkcji lekkiej (działalność badawczo-rozwojowa Frapol, projektowanie, zakupy towarów, działalność produkcyjna i handlowa spółki Frapol);

Downstream

Łagodzenie zmiany klimatu

Ryzyko prawne i regulacyjne związane z dostosowaniem działalności do zmian przepisów prawa dotyczących przeciwdziałania globalnym zmianom klimatu, w tym wymogów przepisów prawa UE odnoszących się do kwalifikacji działalności jako zrównoważonej środowiskowo.

Ryzyko przejścia

Operacje własne,

Upstream,

wszystkie segmenty działalności Grupy

Ryzyko rynkowe wzrostu cen energii, paliw, materiałów i wykonawstwa, związany ze zwiększeniem wymagań dla produktów zrównoważonych środowiskowo oraz ryzyko wynikające ze zmieniających się oczekiwań i zachowań klientów, w tym konsumentów, w przypadku niedostosowania się do których Grupa może doświadczyć spadku zainteresowania jej ofertą.

Ryzyko przejścia

Operacje własne,

Upstream,

wszystkie segmenty działalności Grupy,

Downstream

Ryzyko technologiczne wynikające ze wzrostu wymagań dotyczących energochłonności lub wydajności oferowanych produktów lub technologii wykonywania usług, konieczności inwestycji w nowe technologie, generujących nakłady i koszty.

Ryzyko przejścia

Operacje własne,

Upstream,

wszystkie segmenty działalności Grupy,

Downstream

Ryzyko zwiększonych nakładów w celu osiągnięcia założonych celów dekarbonizacyjnych.

Ryzyko przejścia

Operacje własne,

Upstream,

wszystkie segmenty działalności Grupy,

Downstream

Rozwój nowych produktów i usług oraz zwiększenie przychodów w segmencie produkcji lekkiej, w związku ze wzrostem zapotrzebowania rynkowego na urządzenia odzyskujące energię cieplną z budynków, urządzenia wytwarzające energię ze źródeł odnawialnych, urządzenia oczyszczające powietrze w budynkach oraz na systemy sterujące wykorzystywaniem i odzyskiem energii cieplnej w budynkach.

Szansa

Operacje własne w segmencie produkcji lekkiej (działalność badawczo-rozwojowa, produkcyjna i handlowa spółki Frapol)

Downstream

Wypełnienie portfela zleceń w segmencie budowlano-montażowym w związku z inwestycjami publicznymi w projekty dekarbonizacyjne oraz służące ochronie lub poprawie stanu środowiska, w wyniku konieczności zmniejszenia emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery przez elektrownie i elektrociepłownie, w celu przeciwdziałania niekorzystnym zmianom klimatu.

Zwiększenie zainteresowania ofertą w działalności deweloperskiej Grupy, obejmującą zrównoważone rozwiązania budowlane, wynikające ze wzrostu świadomości społeczeństwa i rosnący popyt na budynki przyjazne środowisku, pasywne i energooszczędne.

Szansa

Operacje własne w segmencie budowlano-montażowym (działalność spółki Instal Kraków S.A. na rynku zamówień publicznych w sektorze energetycznym), segment deweloperski

Downstream

Energia

Ryzyko wzrostu cen energii, mogące wpłynąć na koszty operacyjne, w tym koszty produkcji (koszt wytworzenia produktów) oraz w łańcuchu dostaw ceny materiałów, komponentów do produkcji, surowców i usług.

Ryzyko przejścia

Operacje własne

Upstream

Wszystkie segmenty działalności (projektowanie, produkcja, budowa, sprzedaż, administracja)

E3

Zasoby wodne i morskie

Woda

W przypadku intensyfikacji występowania zjawisk suszy lub zwiększenia się obszaru Polski dotkniętego deficytem wody, działalność Grupy Kapitałowej może być utrudniona w danej lokalizacji w związku z możliwym brakiem odpowiednich ilości wody potrzebnych do celów realizacji prac budowlanych/instalacyjnych, co spowoduje przestoje i wzrost kosztów operacyjnych.

Ryzyko fizyczne (stałe)

Grupa Kapitałowa uwzględnia kwestie związane z wodą w swojej strategii zrównoważonego rozwoju (SBM-1), przyjmując określone zobowiązania oraz wyznaczając cele, a także w procesach operacyjnych zachodzących w poszczególnych segmentach działalności w modelu biznesowym.

Elementem zarządzania ryzykami i szansami w niniejszym obszarze są polityki i procedury opisane w części (E3-1) oraz działania szczegółowo opisane w części (E3-2) sprawozdania.

Wyznaczone strategiczne cele objęte są ujawnieniami w części (SBM-1) oraz (E3-3) sprawozdania.

Operacje własne,

Upstream,

w segmencie deweloperskim i budowlano- montażowym (roboty budowlane, montażowe, instalacyjne)

Ryzyko regulacyjne - ewentualne zwiększenie rygoryzmu Państwa w zakresie regulacji związanych z zarządzaniem wodą, zwłaszcza w regionach dotkniętych niedoborem wody lub wysokim zapotrzebowaniem na wodę zdatną do picia, może wymusić znaczne ograniczenia w poborze wody z lokalnych źródeł lub kosztowne inwestycje Grupy Kapitałowej w infrastrukturę wodną lub jej oczyszczanie.

Ryzyko przejścia

Operacje własne

Upstream

Wszystkie segmenty działalności (projektowanie, produkcja, budowa, sprzedaż, administracja)

Naruszenie stanu lokalnych zasobów wód gruntowych może negatywnie wpłynąć na relacje z lokalnymi społecznościami, wywołać protesty, spadek zaufania oraz zakłócenia w realizacji inwestycji oraz kary finansowe.

Ryzyko reputacyjne

Operacje własne,

Upstream,

w segmencie deweloperskim i budowlano- montażowym (roboty budowlane ziemne)

Poprawa efektywności zużycia wody, poprzez wdrażanie rozwiązań ograniczających i monitorujących pobór wody, może pomóc zidentyfikować obszary marnotrawstwa i zmniejszyć koszty operacyjne. Dzięki działaniom w zakresie powtórnego wykorzystania wody oraz jej retencji, Grupa Kapitałowa może lepiej zabezpieczyć się przed ryzykiem ograniczeń dostępu do wody w regionach, gdzie jej zasoby są ograniczone. Inwestycje w technologie oszczędzające wodę oraz zmniejszenie zależności od świeżej wody, może zwiększyć odporność organizacji na problemy wynikające z susz i zmieniających się warunków klimatycznych.

Szansa

Operacje własne

Upstream

Wszystkie segmenty działalności (projektowanie, produkcja, budowa, administracja)

                                                                                        

Mierniki wynagrodzeń (luka płacowa i całkowite wynagrodzenie)

Wynagrodzenia

2024

Luka płacowa między kobietami a mężczyznami

5,28

Stosunek wynagrodzenia najlepiej zarabiającej osoby do mediany wynagrodzenia wszystkich pracowników

27,42

 

   Wskazana luka płacowa jest luką nieskorygowaną, nie uwzględnia zakresu obowiązków, wymaganych kwalifikacji i rodzaju wykonywanej pracy na poszczególnych stanowiskach, w różnych segmentach działalności i obszarze geograficznym.

   Wartość rocznego całkowitego wynagrodzenia najlepiej zarabiającej osoby w Grupie to suma wszystkich składników wynagrodzenia brutto, w tym wynagrodzenia zasadniczego, premii, dodatków i innych świadczeń pieniężnych, zaś mediana rocznego całkowitego wynagrodzenia wszystkich pracowników Grupy, z wyłączeniem najlepiej zarabiającej, to wartość środkowa w uporządkowanym zbiorze rocznych wynagrodzeń brutto wszystkich pracowników z wyjątkiem najlepiej zarabiającej, przy założeniu, że jeśli liczba pracowników jest parzysta, medianę oblicza się jako średnią dwóch środkowych wartości. W przypadku pracowników zatrudnionych na niepełny etat lub pracujących tylko część roku, ich wynagrodzenie zostało odpowiednio przeliczane na ekwiwalent pełnoetatowy i pełny rok pracy, co zapewnia porównywalność danych.

Historia

Działalność krajowa

Początki organizacyjne Spółki sięgają marca 1950 r., kiedy do życia powołane zostało Przedsiębiorstwo Instalacji Sanitarnych nr 2. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu załogi już od pierwszych lat osiągało ono znaczące sukcesy, realizując z powodzeniem otrzymane zadania. Początkowo Przedsiębiorstwo uczestniczyło w realizacji zadań na terenie ówczesnych województw: krakowskiego i rzeszowskiego. W roli współwykonawcy brało udział w budowie i rozbudowie licznych obiektów, w szczególności: Huty Zawiercie, Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie i Mielcu, Zakładów Chemicznych w Oświęcimiu, Zakładów Azotowych w Tarnowie, Huty Aluminium w Skawinie, Huty Stalowa Wola, Elektrowni Siersza oraz Elektrowni Skawina. Przedsiębiorstwo poważnie angażowało się w prace na rzecz Krakowa. W latach sześćdziesiątych XX wieku było głównym realizatorem Programu Ciepłowniczego i jako Generalny Wykonawca prowadziło budowę sieci magistrali c.o., doprowadzających ciepło do poszczególnych dzielnic miasta z Elektrociepłowni w Łęgu. Dobra passa zapoczątkowana w poprzednich okresach była kontynuowana przez kolejne dekady. Przedsiębiorstwo sukcesywnie powiększało zasięg terytorialny, podnosząc jednocześnie wartość swojej produkcji. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Przedsiębiorstwo obejmowało swoją działalnością ówczesne województwa: tarnowskie, nowosądeckie, bielskie, katowickie, tarnobrzeskie i częściowo kieleckie. Wśród szczególnie ważnych realizacji tego okresu wymienić należy uczestnictwo w budowie Ujęcia Wody Pitnej dla Miasta Krakowa na Rabie, Huty Katowice, Elektrowni Połaniec, Oczyszczalni Ścieków w Tarnowie oraz Kombinatu Wodociągowego w Goczałkowicach II. Wraz z upływem lat Spółka wyraźnie umacniała swoją pozycję rynkową, powiększając udziały w budownictwie mieszkaniowym (budując magistrale, kotłownie, wymiennikownie), komunalnym (budując oczyszczalnie ścieków) oraz służbie zdrowia (budując szpitale). W międzyczasie Spółka zaangażowała się również w ogólnopolską akcję ratowania bezcennych zabytków Krakowa, biorąc udział w odnawianiu obiektów takich, jak Wierzynek czy Dom Polonii. Przełomowym momentem dla działalności Firmy była decyzja o przekształceniu w spółkę akcyjną. Od 28 kwietnia 1999 r. Instal Kraków S.A. notowany jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Działalność zagraniczna


Działalność prowadzona na budowach zagranicznych stanowi odrębną kartę w historii Spółki. Została ona zapoczątkowana w 1967 r. inwestycją w Zjednoczonej Republice Arabskiej. Od tamtej pory Firma partycypowała w wielu inwestycjach zarówno na rynku europejskim, jak również azjatyckim i afrykańskim. Na szczególną uwagę zasługują:

  • wykonanie rurociągów i urządzeń rafinerii w Kongu i Mauretanii,
  • wykonanie konstrukcji stalowych i pompowni w Iraku,
  • wykonanie bazy paliwowej w Jordanii,
  • wykonanie rurociągów technologicznych dla rafinerii i mleczarni w Algierii,
  • wykonanie przepompowni w Zjednoczonych Emiratach Arabskich,
  • wykonanie instalacji odzysku toluenu w Szwecji,
  • wykonanie instalacji oczyszczalni ścieków w Kuwejcie.

Spośród wszystkich rynków, które stanowiły obszar działalności zagranicznej Firmy, kluczowym stał się rynek niemiecki. Od 1971 r. Firma sukcesywnie rozwijała i poszerzała zakres świadczonych tam usług. W 1992 r. utworzony został samodzielny oddział z siedzibą w Berlinie (obecnie w Moers), którego zadaniem jest kontynuowanie najlepszych tradycji Firmy.

Akcjonariat

Struktura akcjonariatu Instal Kraków S.A., stan na dzień 30.04.2025 roku.

Akcjonariusz Liczba akcji Udział w kapitale
zakładowym
Liczba głosów
na WZA
Udział w głosach
na WZA

Piotr Juszczyk

710 849 9,76% 3 509 049 30,08%

Juroszek Holding Sp. z o.o.

2 058 237 28,25% 2 058 237 17,64%

Esaliens

1 257 435 17,26% 1 257 435 10,78%

Porozumienie akcjonariuszy:

a. małżeństwa Raimondo Eggink i Elżbiety Kozłowskiej,
b. małżeństwa Krzysztofa Grzegorka i Katarzyny Wrony-Grzegorek,
c. małżeństwa Luby i Dariusza Karwanów,
d. małżeństwa Bożeny i Andrzeja Kosińskich,
e. małżeństwa Magdaleny i Witolda Kowalczuków,
f. Tomasza Kucharczyka,
g. Petre Manzelova z córką Emilią Żmudzin-Manzelov,
h. Iwony Religi,
i. Valkana Vitekova,
j. Dukat Inwestycje Sp. z o.o. z siedzibą w Rybiu (zarejestrowanej pod numerem KRS 0000133288),
k. Sungai PE Holdings Ltd z siedzibą w Larnace (zarejestrowanej na Cyprze pod numerem HE 326141)

601 011 8,25% 601 011 5,15%

Suma

4 627 532 63,52% 7 425 732 63,65%

Pozostali

2 657 968 36,48% 4 241 168 36,35%

Łącznie

7 285 500 100,00% 11 666 900 100,00%
Serie akcji Liczba akcji Udział w kapitale
zakładowym
Liczba głosów
na WZA
Udział w głosach
na WZA
Akcje imienne założycielskie serii A, uprzywilejowane           5 głosów na akcję 1 095 350 15,03% 5 476 750 46,94%
Akcje imienne serii A, akcje zwykłe na okaziciela serii B, C i D oraz akcje powstałe po konwersji akcji imiennych serii A - będące przedmiotem obrotu giełdowego 6 190 150 84,97% 6 190 150 53,06%

Łącznie

7 285 500 100,00% 11 666 900 100,00%

ORGANY

Zarząd

Piotr Juszczyk - Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny


Wykształcenie i kwalifikacje:
Akademia Rolnicza w Krakowie – Wydział Melioracji Wodnych, specjalizacja Budownictwo Wodne, mgr inż.

Cztery semestry Kadry Rezerwowej (Dyrektorskiej) – dawne Ministerstwo Budownictwa

Przebieg kariery zawodowej, w tym zajmowane wcześniej stanowiska:

  • 30.05.1998 – obecnie Instal Kraków S.A. – Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny 1992 – 1998 Instal Kraków Sp. z o.o. – Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny 1991 – 1992 PIP Instal Kraków – Dyrektor
  • 1990 – 1991 PIP Instal Kraków - Kierownik
  • 1989 – 1990 Instal Kraków – Główny Specjalista ds. Realizacji Produkcji 1985 – 1989 Instal Kraków – Inżynier Projektu, Kuwejt
  • 1982 – 1985 Instal Kraków - Główny Specjalista ds. Realizacji Produkcji 1981 – 1982 Instal Kraków – Montaż Rafinerii Ropy Naftowej w Algierii 1980 – 1981 Instal Kraków - Główny Specjalista ds. Realizacji Produkcji 1978 – 1980 Instal Kraków – Kierownik Zarządu Robót Kraków
  • 1976 – 1978 Instal Kraków – Szef Montażu Rafinerii Ropy Naftowej. Mauretania 1972 – 1976 Instal Kraków – Kierownik Grupy Robót
  • 1970 – 1972 Instal Kraków – Inżynier budowy

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A. („Spółka”), z oceną, czy jest w stosunku do działalności wykonywanej w Spółce konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy osoba ta uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej lub uczestniczy w konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu:
Przewodniczący Rady Nadzorczej Frapol Sp. z o.o., działalność nie jest konkurencyjna, spółka z Grupy Kapitałowej Instal Kraków S.A.

Nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej ani nie uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Informacje o wpisie powołanej osoby zarządzającej lub nadzorującej, zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.
Nie figuruje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS. 

Tobiasz Burkot - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Nieruchomości

Wykształcenie i kwalifikacje:
2016 - 2018: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie - magister: Europeistyka;
2012-2016: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie— inżynier: Gospodarka Przestrzenna.

Przebieg kariery zawodowej, w tym zajmowane wcześniej stanowiska:
2019 - obecnie: Instal Kraków S.A. — Główny specjalista ds. nieruchomości;
2015 - 2018: Doradztwo w zakresie nieruchomości na indywidualne zlecenie;
2014: AEternus.

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A. („Spółka”), z oceną, czy jest w stosunku do działalności wykonywanej w Spółce konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy osoba ta uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej lub uczestniczy w konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu:
Nie wykonuje innej działalności.

Nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej ani nie uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Informacje o wpisie zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS:

Nie figuruje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Małgorzata Kozioł - Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Prawnego

Wykształcenie i kwalifikacje:

- wykształcenie wyższe prawnicze: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie – Wydział Prawa i Administracji, kierunek studiów – prawo, tytuł magistra prawa,

- tytuł radcy prawnego: aplikacja radcowska w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Krakowie,

- studia podyplomowe: Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera w Krakowie, kierunek studiów - Integracja Europejska - Fundusze Unijne,

- studia podyplomowe: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, kierunek studiów - Rachunkowość i podatki dla zawodów prawniczych.

Przebieg kariery zawodowej, w tym zajmowane wcześniej stanowiska:

  • 2018 – obecnie - Instal Kraków S.A.: Członek Zarządu, Dyrektor Pionu Prawnego,
  • 2014 – 2018 - Instal Kraków S.A.: Prokurent,
  • 2013 – 2018 - Instal Kraków S.A.: Dyrektor Działu Prawnego,
  • 2010 - 2013 - Instal Kraków S.A.: Zastępca Kierownika Działu Prawnego,
  • 2004 - 2010 -  Instal Kraków S.A.:  Specjalista ds. umów,
  • 2000 - 2001 - Instal Kraków S.A.:  stażysta, następnie inspektor i specjalista w Dziale Umów.

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A. („Spółka”), z oceną, czy jest w stosunku do działalności wykonywanej w Spółce konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy osoba ta uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej lub uczestniczy w konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu:

Członek Rady Nadzorczej Frapol Sp. z o.o., działalność nie jest konkurencyjna, spółka z Grupy Kapitałowej Instal Kraków S.A. 

Nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej ani nie uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Informacje o wpisie zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS:

Nie figuruje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Paweł Ożga - Członek Zarządu, Dyrektor Finansowy

Wykształcenie i kwalifikacje:
VIII 2020 - III 2023 Harvard Business School, Certificate of specialization in finance and accounting;
X 2021 - XI 2021 Saïd Business School, University of Oxford, Executive Finance Programme;
I 2021 - IV 2021 Leonard N. Stern School of Business, New York University, Certificate in Advanced Valuation;
VIII 2019 - XI 2019 University of Cape Town, Advanced Business Risk Management;
IX 2017 - X 2018 University of London, Professional Accountancy, studia magisterskie;
X 2007 - VI 2008 Akademia Górniczo-Hutnicza, inżynieria finansowa w zarządzaniu ryzykiem, studia podyplomowe na Wydziale Matematyki Stosowanej;
X 2001 - VII 2006 Akademia Ekonomiczna w Krakowie, finanse i bankowość, specjalność: rewizja finansowa, studia magisterskie.

2022 - Corporate Finance Institute – Financial Modelling and Valuation Analyst (FMVA);
2021 - Corporate Finance Institute – Capital Markets & Securities Analyst (CMSA);
2019 - Association of Corporate Treasurers (ACT) – Certificate in Treasury;
2016 - Association of Chartered Certified Accountants (ACCA);
2013 - Polska Izba Biegłych Rewidentów;
2009 - Professional Risk Managers' International Association (PRM).

20-letnie doświadczenie w zarządzaniu ryzykiem, finansach przedsiębiorstw i rachunkowości (UoR, MSSF, US GAAP) zdobyte w dużych, międzynarodowych grupach kapitałowych.
Praktyczna znajomość zaawansowanych zasad rachunkowości (leasingi, umowy długoterminowe, instrumenty finansowe, utrata wartości aktywów, połączenia spółek, konsolidacja) potwierdzona kwalifikacjami biegłego rewidenta oraz ACCA.
Praktyczne doświadczenie w fuzjach i przejęciach, ocenie projektów inwestycyjnych, pozyskiwaniu finansowania, budżetowaniu, controllingu i zarządzaniu ryzykiem finansowym.

Przebieg kariery zawodowej, w tym zajmowane wcześniej stanowiska:
Od II 2018 Philip Morris SCE - Manager ds. skarbu i rachunkowości instrumentów pochodnych;
III 2012 - I 2018 Top Farms (Spearhead International) – Dyrektor ds. analiz i zarządzania ryzykiem finansowym, Manager ds. ryzyka finansowego;
III 2011 - II 2013 Interfin – aplikacja na biegłego rewidenta;
VII 2006 - II 2012 Zakłady Górniczo-Hutnicze „Bolesław” – Kierownik działu rachunkowości zabezpieczeń (Zastępca głównego księgowego);
X 2005 - III 2006 Deloitte – Asystent w dziale audytu.

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A. („Spółka”), z oceną, czy jest w stosunku do działalności wykonywanej w Spółce konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy osoba ta uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej lub uczestniczy w konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu:
Doradztwo finansowe wykonywane w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzonej pod firmą Paweł Ożga Risk, Finance & Accounting Consulting, działalność nie jest konkurencyjna.

Nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej, spółki kapitałowej ani nie uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Informacje o wpisie zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS:

Nie figuruje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Prokurenci

Renata Motyka - Prokurent Spółki

Michał Radwański - Prokurent Spółki

Andrzej Strojny - Prokurent Spółki

Rada Nadzorcza

Mariusz Andrzejewski - Przewodniczący Rady Nadzorczej

Wykształcenie wyższe:

  • 1993 - 1996 - Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydział Zarządzania, mgr rachunkowości;
  • 1990 - 1995 - Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Elektroniki, mgr inż. automatyki i robotyki, specjalność: sztuczna inteligencja;
  • 1995 - 1997 - Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Elektroniki, mgr inż. Informatyki.

 

Stopień naukowy:

  • 2013 – kolokwium habilitacyjne i uchwała Rady Wydziału Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie o nadaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia za pracę habilitacyjną pt. „Korygująca funkcja rewizji finansowej w systemie rachunkowości”;
  • 2001 – doktorat z zakresu nauk ekonomicznych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydział Ekonomii, Rozprawa doktorska: „Wymagania w zakresie ujawniania informacji przez spółki giełdowe w Polsce na tle rozwiązań światowych” ( doktorat zrealizowany w ramach grantu KBN, opublikowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN w 2002 roku pt. „Rachunkowość a ujawnianie informacji przez spółki giełdowe”).

 

Wykształcenie uzupełniające, dodatkowe uprawnienia:

  1. Ministerstwo Skarbu Państwa – dyplom poświadczający złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminów dla Kandydatów na Członków Rad Nadzorczych w Spółkach Skarbu Państwa przed Komisją Egzaminacyjną, 1998 r.;
  2. Dyplom Biegłego Rewidenta nr 10496, 2005 r.;
  3. Arbiter Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego (2007-2012).

Przebieg kariery zawodowej

  • 03/2016 – nadal - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, kierownik Katedry Rachunkowości Finansowej;
  • 10/2019 – 08/2020 - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, dziekan Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa;
  • 09/2016 - 09/2019 - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, dziekan Wydziału Finansów i Prawa;
  • 03/2014 – nadal - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie – profesor nadzwyczajny;
  • 10/97 - 09/2003 - Wydział Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej, asystent;
  • 09/1998 - 02/1999 - Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, asystent/wykładowca;
  • 01/2000 - 09/2003 - TBS Złocień Sp. z o.o., członek zarządu ds. finansowych;
  • 04/2005 - 12/2005 - Altair Sp. z o. o., prezes zarządu;
  • 10/2003 - 09/2013 - Wyższa Szkoła Bankowości i Finansów w Bielsku, od 2004 roku, kierownik Katedry Bankowości i Finansów;
  • 10/2013 - 09/2020 - Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie, profesor nadzwyczajny;
  • 12/2005 - 4/2006 - Ministerstwo Finansów, podsekretarz stanu.

Praca w radach nadzorczych:

 

  • 02/2016 – 02/2024 – przewodniczący Rady Nadzorczej PKP PLK SA (suma bilansowa ok. 120 mld zł, zatrudnienie ok. 37 tys., program inwestycyjny na lata 2016 - 2024 – 79 mld zł), członek Komitetu Audytu w PKP PLK SA;
  • 06/2017 – 02/2024 – członek Rady Nadzorczej PKO BP SA, przewodniczący Komitetu ds. ryzyka, wiceprzewodniczący Komitetu ds. audytu, członek Komitetu ds. strategii;
  • 01/2016 – 06/2017 i 07/2017 – 02/2024 – wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Tauron Sprzedaż Sp. z o.o. oraz od 07/2018 – 10/2018 był członkiem rady nadzorczej Tauron GZE Sp. z o.o. (unia personalna z Tauron Sprzedaż Sp. z o.o.);
  • 06/2020 – nadal – przewodniczący Rady Nadzorczej INSTAL Kraków S.A., przewodniczący Komitetu Audytu;
  • 11/2016 – 12/2017 – członek Rady Nadzorczej AWSA Holland II B.V;
  • 05/2006 – 01/2008 – członek Rady Nadzorczej Kombinatu Koksochemicznego Zabrze SA (nadzór nad budową nowej koksowni – ok. 400 mln zł);
  • 06/2006 – 11/2007 – członek Rady Nadzorczej Zakładów Chemicznych Alwernia SA;
  • 01/2007 – 09/2008 – Przewodniczący Rady Nadzorczej w Północ Nieruchomości SA (spółka notowana na New Connect);
  • 02/2007 – 09/2008 – Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej PolRest SA;
  • 01/2008 – 09/2008 – Przewodniczący Rady Nadzorczej Media Nieruchomości SA;
  • 09/2008 – 09/2015 - Przewodniczący Rady Nadzorczej Firmy Audytorskiej Interfin Sp. z o.o.;
  • 01/2010 – 01/2016 - Przewodniczący Rady Nadzorczej Przedsiębiorstwa Inżynierii Miejskiej Sp. z o.o. w Czechowicach – Dziedzicach (nadzór nad projektem unijnym rozbudowy infrastruktury wodnej i kanalizacyjnej – 200 mln zł).

 

Mariusz Andrzejewski jest wykonawcą lub współwykonawcą kilkunastu projektów zrealizowanych dla praktyki gospodarczej, między innymi dla Krakowskiego Holdingu Komunalnego SA, a także jest  autorem lub współautorem ponad 200 publikacji naukowych, między innymi książki pt. „Nowoczesne instrumenty finansowe wspierające rozwój mieszkalnictwa w Unii Europejskiej i w Polsce”, Poltext, Warszawa 2019.

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A., z oceną, czy jest w stosunku do niej konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy uczestniczy Pan w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Pan Mariusz Andrzejewski nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Spółki, nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej w stosunku do Spółki jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej ani innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Informacje o wpisie powołanej osoby zarządzającej lub nadzorującej, zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Pan Mariusz Andrzejewski nie figuruje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych prowadzonym na podstawie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jacek Motyka - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej

Wykształcenie:

Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Sanitarnej i Wodnej, Budownictwo Sanitarne-zaopatrzenie w wodę i unieszkodliwianie ścieków i odpadów- magister inżynier

Przebieg kariery zawodowej:

Od 2018 - emerytura

2014 - 2018 El-decor – Dyrektor ds. Sprzedaży

2011 - 2014 CMN HART Sp. J – Dyrektor ds. Sprzedaży

2002 – 2010 Instal Kraków – Z-ca Dyr. d/s Marketingu

1992 – 2002 Instal Kraków – Kierownik Zarządu Robót

1988 – 1992 Instal Kraków – Z-ca Kierownika Zarządu Robót ds. technicznych

1985 – 1988 Instal Kraków – Kierownik zespołu budów

1983 – 1985 Instal Kraków – Starszy mistrz budowy

1981 – 1983 Instal Kraków – Kierownik obiektu

1979 – 1981 Instal Kraków – Starszy mistrz budowy

1978 – 1979 Instal Kraków – Inspektor w dziale projektów i organizacji robót

Kwalifikacje:

Ukończone Studia Podyplomowe w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu – Zarządzanie Firmą.

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A., z oceną, czy jest w stosunku do niej konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy uczestniczy Pan w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Działalność firmy w której jestem zatrudniony nie jest konkurencyjna w stosunku do Instal Kraków S.A. Nie uczestniczę w żadnych organach spółek konkurencyjnych do Instal Kraków S.A.

Informacje o wpisie powołanej osoby zarządzającej lub nadzorującej, zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Nie jestem wpisany do Rejestru Dłużników.

Informacja o spełnianiu kryteriów niezależności
Pan Jacek Motyka nie spełnia kryteriów niezależności Członka Rady Nadzorczej Instal Kraków S.A. wskazanych w Załączniku II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 25 lutego 2005 roku. 

Grzegorz Pilch - Sekretarz Rady Nadzorczej

Wykształcenie:

1989 – 1995       Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Wydział zarządzania, specjalizacja: rachunkowość

Doświadczenie zawodowe:

10.2009 – 06.2020   Prezes Zarządu VRG SA

07.2008 – 10.2009   Wiceprezes Zarządu Vistula Group SA

03.2001 – 07.2008   Dyrektor Zarządzający, Wiceprezes Zarządu  Alma Market SA

05.1999 – 03.2001   Dyrektor Operacyjny, Członek Zarządu Alma Market SA

09.1993 – 05.1999    Kolejno na stanowiskach od asystenta maklera, maklera, kierownika działu operacyjnego do zastępcy dyrektora Biura Maklerskiego DM Penetrator SA

Dodatkowe kwalifikacje:

Instal Kraków SA - sekretarz Rady Nadzorczej

Kancelaria MEDIUS SA – członek Rady Nadzorczej

NOVAVIS GROUP SA - członek Rady Nadzorczej

W.KRUK SA - członek Rady Nadzorczej w latach 2014 – 2020

DCG SA - członek Rady Nadzorczej w latach 2008 – 2020

Inne instytucje:

Członek Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych z siedzibą w Warszawie
Członek stowarzyszenia STERLING ANGELS z siedzibą w Krakowie, integrującego środowisko Aniołów Biznesu

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A., z oceną, czy jest w stosunku do niej konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy uczestniczy Pan w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Pan Grzegorz Pilch nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Instal Kraków S.A. jak również nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu konkurencyjnej spółki kapitałowej lub członek organu jakiejkolwiek konkurencyjnej osoby prawnej.

Informacje o wpisie powołanej osoby zarządzającej lub nadzorującej, zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Pan Grzegorz Pilch nie jest w wpisany Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Wojciech Heydel

Wykształcenie:

Executive Program na University of Michigan – USA.

Politechnika Śląska (1985 r) - wydział Transportu Samochodowego, specjalizacja: silniki spalinowe.

Przebieg Kariery zawodowej:

2019 –obecnie : Członek Rad Nadzorczych oraz Komitetu Audytu Instal Kraków S.A. oraz OT Logistics S.A.;

2016 – 2019: Członek Rady Nadzorczej / Przew. Komitetu Audytu Elektrotim S.A.;

2012 – 2018: prezes zarządu Zespołu Elektrociepłowni Wrocławskich KOGENERACJA S.A.;

2010 – 2012: prezes zarządu Ruch S.A.;

2004 – 2008: wiceprezes oraz prezes zarządu PKN ORLEN S.A.;

1990 – 2004: w BP na różnych stanowiskach zarządczych, w tym 4 lata w centrali koncernu w Londynie, a także 4 lata jako prezes BP POLSKA;

1985 – 1990: praca naukowa w Instytucie Technologii Nafty (dzisiejszy Instytut Nafty i Gazu) w Krakowie.

Były członek wielu Rad Nadzorczych w Polsce i za granicą w tym między innymi: BP Gaz, Orlen Gaz, Orlen Deutschland AG, Orlen Oil, Unipetrol Rafinerie, Możejki Nafta, Equus S.A, Polkomtel S.A., Rawlplug S.A, Elektrotim S.A.

Najistotniejsze zawodowe osiągnięcia to: zarządzanie największą polską spółką – PKN Orlen oraz kilkunastoletnie doświadczenie w BP, gdzie jako pierwszy pracownik zatrudniony przez koncern w Polsce, uczestniczył w tworzeniu struktur organizacji oraz zarządzał tym największym zagranicznym podmiotem paliwowym.

Prywatnie: żonaty, ma dwójkę dorosłych synów.

Zainteresowania: turystyka, narciarstwo, tenis, muzyka klasyczna.

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A., z oceną, czy jest w stosunku do niej konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy uczestniczy Pan w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Pan Wojciech Heydel nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Instal Kraków S.A. w żadnej formie wymienionej w art. 380 §1 ksh.

Informacje o wpisie powołanej osoby zarządzającej lub nadzorującej, zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Pan Wojciech Heydel nie jest w wpisany Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Seweryn Kubicki

Absolwent Zarządzania i Marketingu w Akademii Świętokrzyskiej oraz studiów podyplomowych Executive MBA w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz programu menedżerskiego ManagementTM w ICAN Institute.

Zarządzający obszarami finansów i kontrolingu w polskich spółkach właścicielskich, koncernach międzynarodowych oraz spółkach portfelowych funduszy private equity: Selsey (2023 – obecnie), Profi (2017 – 2022), MAC (2013 – 2016), Trakt (2011 – 2013) Cersanit (2008 – 2009), Kolporter Development (2007 – 2008), Kolporter Service (2005 – 2007), Lafarge (2003 – 2005).

Złożył egzamin państwowy dla kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa.

Niezależny Członek Rad Nadzorczych Ferro (od 06.2018 roku) oraz Instal Kraków S.A. od 08.2020 roku). W latach 2020 – 2023 Członek Rady Nadzorczej Libet.

Członek założyciel Stowarzyszenia Niezależnych Członków Rad Nadzorczych.

 

Wskazanie innej działalności wykonywanej poza przedsiębiorstwem Instal Kraków S.A., z oceną, czy jest w stosunku do niej konkurencyjna, oraz wskazaniem, czy uczestniczy Pan w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu spółki kapitałowej bądź uczestniczy w innej konkurencyjnej osobie prawnej jako członek jej organu.

Pan Seweryn Kubicki nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Instal Kraków S.A. jak również nie uczestniczy w spółce konkurencyjnej jako wspólnik spółki cywilnej, spółki osobowej lub jako członek organu konkurencyjnej spółki kapitałowej lub członek organu jakiejkolwiek konkurencyjnej osoby prawnej.

Informacje o wpisie powołanej osoby zarządzającej lub nadzorującej, zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

Pan Seweryn Kubicki nie jest w wpisany Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych prowadzonym na podstawie ustawy o KRS.

 

Skład Komitetu Audytu

Mariusz Andrzejewski - Przewodniczący Komitetu Audytu

Wojciech Heydel - Członek Komitetu Audytu

Seweryn Kubicki - Członek Komitetu Audytu

Jacek Motyka - Członek Komitetu Audytu

 

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat Rzetelna Firma

Firma Instal Kraków S.A. spełnia warunki programu Rzetelna Firma nieprzerwanie od 2009 roku.

Certyfikat Rzetelności

Gazele Biznesu

Instal Kraków S.A. został laureatem Rankingu GAZELE BIZNESU 2009

"Gazela to firma małej lub średniej wielkości, która dzięki niezwykle dynamicznemu rozwojowi doskonale daje sobie radę wśród nawet znacznie większych konkurentów."
Autorem rankingu jest wywiadownia gospodarcza Coface Poland, która jest odpowiedzialna za weryfikację danych finansowych zgłoszonych przedsiębiorstw. 

Diament Miesięcznika Forbes

Instal Kraków S.A. laureatem DIAMENTÓW MIESIĘCZNIKA FORBES

"Na liście Diamentów znalazły się przedsiębiorstwa, które osiągnęły największy przeciętny roczny wzrost wartości. Oceniane były na podstawie sprawozdań finansowych złożonych do KRS. Dodatkowo została sprawdzona geneza wyniku laureatów w celu wyeliminowania przedsiębiorstw, w których skokowy wzrost wartości był efektem jednorazowych zdarzeń nadzwyczajnych."

Lider Wiarygodności Creditreform

Instal Kraków S.A. został wyróżniony w Rankingu "Liderzy Wiarygodności". Sytuacja płatnicza Spółki została uznana jako "znakomita". Ranking został opracowany przez międzynarodową wywiadownię gospodarczą Creditreform, a patronat prasowy nad rankingiem objęła "Gazeta Finansowa".

Lider Wiarygodności Creditreform

Kodeks Etyki Grupy Kapitałowej Instal Kraków S.A.